Sidor

söndag 17 april 2011

Nervöst

I morgon ska Sylvester och Matrix lämnas in hos veterinären för noga undersökningar.
Matrix ska få tandvård. En tand ska tas bort och en käkröntgen ska göras för att lättare bedömma om han har FORL. En vanlig men farlig tandsjukdom som drabbar så väl vilda som tama katter.
Sylvester ska få lungorna röntgade eftersom gammel Farfar ännu hostar illa emellanåt.

Jag har utan tvekan världens bästa veterinär klinik och jag har fullt förtroende för dem. Jag har många,  många,  många,  många,  många,  många,  många,  många,  många,  många, gånger sökt vård till mina katter där och även ett par gånger lämnat in dem för dagen.

Det gör det ändå inte lättare. Jag är ändå sjukt orolig varje gång. Jag lämnar ifrån mig mina bebisar och har ingen kontroll alls på vad som händer med dem. Lite extra jobbigt känns det också då det denna gång är Matrix. Han är så skör. Jag ska be dem hålla han "lulig" hela dagen och att han ska få vakna sakta hemma.

En annan sak som gör dessa veterinärbesöken extra stressande är förberedelserna. Tolv timmar innan Sylvester och Matrix lämnas in får dem inte äta. Vi har alltid fri tillgång till torrfoder pga Ramses. Han är en gammal hemlös ute katt. Normalt är han en snäll ledare men tar man bort fodret blir han som utbytt. Han tror att det lider matbrist och börjar kämpa för sin överlevnad inom någon timme.

Vi kan inte stänga in Matrix i ett rum, hans sköra natur skulle ge honom super panik. Vi kan ABSOLUT inte stänga in Matrix med Sylvester, som har lite svårt för familjens knasboll. Troligen löser vi det hela med att husse stänger in sig med Ramses under natten. Ronja får nog göra kungen sällskap.

Sen återstår det också att se om jag kan få in Matrix i en bur i morgon utan att själv hamna på akuten.  Han är inte aggresiv. Hans bakgrund gör bara att han lätt känner att hans liv kan vara i fara.

Så håll tummar, tår och gärna tassar för oss i morgon.

1 kommentar:

  1. Håller tummar, tår och tassar för er, klart det kommer att gå fint.

    ted

    SvaraRadera