Sidor

torsdag 8 mars 2012

Oroliga tider

Just nu känns det inte roligt att vara kattägare ur många perspektiv. Åter igen har vi problem med fel kissande och en soffa är numera ännu en sak som blivit totalförstörd. I morse vakna jag dessutom av att sängkläderna lukta kattkiss. Här går min gräns. Jag vägrar stinka kattkiss eller att mitt hem stinker kattkiss, mer än sekunden efter låda besöket så klart. Aldrig.

Tyvärr verkar det som så att regeln är: hur jag än tvättar, en gång kissat på alltid kissat på. Vi behöver alltså kasta alla textilier och köpa nytt: handdukar, täcken, lakan osv! Å idags läget löper bara de nya en stor risk att bli kissat på det med. Vår teori är nämligen att det medfödda fel Nemi och Luna har i halsen gör att dem har känsligt luktsinne och minsta lilla spår ämne av urin, överfört från en katt tass till en ex filt, så luktar det toalett för flickorna som triggas att kissa.

Det är emellertid fyra katter som kissar fel, Ramses, Sylvester, Nemi och Luna. Så en tid till veterinären är bokad med Ramses och Sylvester för att utesluta ev sjukdom och helt enkelt bli på det klara med om de kissar för att de är sjuka eller för att de triggas av systrarna trubbel. Luna och Nemi kissar antagligen som skrivet indirekt pga luktsinnet. Nemi kissar nog även för att hon inte kan gå ut men hon vill heller inte ut, fast hon vill. Det är både kylan och hundar som skrämmer. Å där sen Nemi kissat blir definitivt en toalett för Luna, troligen även Ramses och Sylvester.

Ja ni hör vilken oändlighets lop vi är fast i och situationen är ohållbar. Vi har indirekt accepterat läget länge, lunkat vidare men nu börjar vi åter igen stirra allt i vit ögat.

Helst skulle vi vilja omplacera Nemi och Luna men vi är för realistiska och inser att det håller inte. Som bara ute katter kommer Luna lida, hon vill ha tillgång till ett hem inte bara ett exempelvis stall. Men den nya ägare som låter dessa töser vara i hemmet måste finna sig i två saker: det kommer kissas fel om inte annat så när det är kallt eller Nemi får syn på en hund och inte längre vågar gå ut. Där till: dem tuggar sladdar.

Det är också en sak som börjar göra att bägaren känns läskigt full. Vårt hem är upp tuggat där det inte är sönder kissat. Det medfödda felet i halsen gör att det kliar, vilket flickorna stillar med att tugga på allt. Det är tydliga tandmärken i dörrknoppar av trä, skärmväggar mm. Och framför allt sladdar. Vi tejpar sladdar och har på så sätt räddat liv hanken på några saker, en läxa vi lärde oss den dyra vägen. Många mobilladdare har gått sönder, antenn sladd till klockradio, antenn kabel till tv, hörlurar, datamöss, dvd sladdar mm. Telefon sladden rycker snart och dammsugarens sladden riskerar samma öde. Vi orkar inte mer.

Anledningen att vi stått ut så länge är att vi egentligen anser att man vet inte vad man får när man skaffar katt. Precis som när man skaffar barn som kan få ett handikapp biter man ihop och gör det bästa av situationen för sitt barn. Mina katter är mina barn men det finns fler möjligheter till hjälp med ett handikappat barn än en katt.

Mitt i allt känner jag också oro för Sylvester, Ramses, Gismo, Ztiss och Freya.
Sylvester har länge kissat stora pölar. Han är gammal och det är inte helt otänkbart att njurarna börjar ge sig. Vi ska inte måla fan på väggen innan vi vet något men risken finns. Om så är vill jag nog egentligen inte veta. Jag orkar inte höra klockan ticka, det räcker med att logiskt inse att så är det nog.
Ramses ja han är jag inte allt för orolig för. Hans fel kissande kan vara triggat av töserna eller så har han uvi igen. Det sista fixar man med pencilin.
Gismo min lilla TR katt. Än har han fler bra dagar än dåliga så vi tutar och kör, framför allt så länge han är så levnads glad men det går inte att blunda för att jag hör hans klocka. Han har inte många tänder kvar vilket viserligen inte i sig är slutgiltigt en katt kan leva utan tänder men tandkötts inflammationen gör hans käft blod röd, hela tiden får vi häva öroninflammationer och det vi misstänker är virus rester från kattsnuvan blossar allt för ofta  upp.
Ztiss gick ju för snart två månader sedan hastigt och helt oförklarligt upp i vikt. Han går inte ner och det sliter hårt på kroppen. Vidare har han fettknutor, vilket vi vet att det är men det känns inte bra.
Freya som pga sin övervikt har återkommande rump problem verkar få sina sämre faser oftare och längre tider. Hur övervikten har skadat henne vet vi inte. Hon verkar ha klarat sig från inverters skador men hur mår lederna? Inget syns men ja....
Å så det osäkra ödet för Nemi och Luna.

Okej jag är duktig på att måla fan på väggen det erkänner jag men en fråga snurrar i huvudet som jag inte kan bli av med: hur många bebisar ska jag behöva förlora på kort tid?

12 kommentarer:

  1. Vännen då. DU är en stjärna som räddat så många liv.
    DU är ingen elak människa som tänker i de här banorna angående Nemi och Luna. DU har en ängels tålamod, men till slut orkar inte änglar heller. Behöver du hjälp så hör du av dig. Just i detta läget vet jag inte hur jag ska hjälpa dig, men jag kan lyssna.

    SvaraRadera
  2. Har du bokat rådgivning hos Susanne Holmström? Hon har ju kunskap om beteendeproblem i stora kattgrupper och borde kunna ge råd. Även om det skulle leda till avlivning menar jag. Det skulle nog vara lättare för dig om du ber om råd och hjälp, än att du avlivar i ilska för att du är utmattad. Jag har bara sett dig ta upp katternas kissande i negativa tråden, aldrig på hälsodelen där det finns kunskap. Min erfarenhet är att de som avlivar pga av att de är arga/tröttna/ledsna på katten och uppfattar kattens felkissande som protest, de får svårare att hantera förlusten efter en avlivning. Många orkar inte ens skaffa katt igen efteråt. Jag har svårt att förstå hur du resonerar, hade det varit jag hade jag sökt hjälp och råd av de som har kunskap.
    Gisele från forumet

    SvaraRadera
  3. Gisele - Jag kan hålla med om att man aldrig ska agera i stundens hetta men det kan jag inte påstå att jag gör heller. Det hade i så fall varit att omgående boka en tid till veterinären vilket jag inte gjort. Jag har stirrat detta i vit ögat många gånger men då valt att fortsätta. Att inga trådar hittas kan vara för att de blivit gamla. Detta problem har pågått i 2 år, under denna tid har många veterinär undersökningar gjorts, rådfrågat massor av folk och gjort hur mycket som helst. Ang Susanne har jag fått råd om henne förr men hennes luddiga hemsida, med ännu mer luddiga prissättning får mig att tycka att allt känns mycket lurt.

    SvaraRadera
  4. Det är ju flera personer på forumet som fått väldigt god hjälp av henne. Så jag är lite förvånad att du valt bort den möjligheten till hjälp, jag trodde att du var en sån person som kontaktade kattbeteendevetare. Det finns ju fler än Susanne. Mitt råd till dig är att du tar en sådan kontakt, för jag tror att du kan klara av avlivning bättre sedan om det blir lösningen.
    Har du läst artiklarna på Kattstatus om Katter som bajsar eller kissar utanför samt artikeln om Hur man tar bort urinfläckar? Jag tror att du har en del åtgärder där du kan ta till, om så bara fram till du bokar avlivningstid.
    Jag kommer ihåg att du på forumet visade upp dina kattlådor en gång, när vi hade en diskussion där vi tipsade varandra om plastlådor. Har du fortfarande endast de två stora lådorna? Jag tänkte när jag såg din bild, att man även måste torka ren även sidorna på kattlådor. (Bara ett exempel, som jag sett med egna ögon). Och att de lådorna, även om de är stora, inte är tillräckliga för en kattflock på 10 katter.
    Gisele från forumet

    SvaraRadera
  5. Gisele - Nej jag har inte bara dessa lådor. Den tråd jag tror du syfta på var när en medlem frågade efter stora lådor men nej det är inte de ända jag har. Jag kan mycket väl tänka mig att kontakta kattbeteendevetare men kanske väljer något som känns mer seriöst och inte ute efter pengar allena. Du känner uppenbarligen inte till hela problemet, vad som gjorts osv. Vidare har jag inte bestämt att jag ska boka avlivning jag har blott sagt att situationen som är är ohållbar. Exakt hur jag löser eller om jag väljer att leva med det hela är idag inte bestämt.

    SvaraRadera
  6. Nej jag känner inte till hela problemet. Du har varit väldigt noga med att hålla alla detaljer och vidtagna åtgärder för dig själv. På så sätt kan du avfärda alla som hotar dig genom att komma med råd och förslag och alternativa lösningar. Genom att berätta att du inte tagit kontakt med kattbeteendevetare så blir det tydligt för mig att "allt" är inte gjort, och den lådsituation du visade upp på forumet är tex en ledtråd till hur dina lådor sköttes den gången. Så har mina lådor aldrig någonsin sett ut.
    Jag tror att dina katter kommer att bli avlivade. Du är inte mottaglig för hjälp. Tråkigt, men så ser tyvärr verkligheten ut för många katter.

    SvaraRadera
  7. Helt makalöst hur fräcka folk tar sig friheten att vara. Det jag hade på hjärtat var inte att jag var i behov av råd. Råd har jag bett om förr och bara för att du inte hängt med från början betyder det inte att jag måste rabbla allt igen. Med den logiken måste jag rabbla allt minst en gång i vecka, för det kanske finns nya läsare. Å bara för att jag inte kastar pengar på en vis beteendevetare betyder det inte att jag inte frågat katt kunnigt folk?! Å vad menar du med hur mina lådor ser ut? Såg du kanterna nedsmetade med avföring eller? Det tror jag inte.

    SvaraRadera
  8. Nu är det såhär att Xtails har mer erfarenhet än de allra flesta. Hon behöver ingen beteendevetare. Hon är en själv.
    Dessutom är hon ingen person som ger upp lätt. Titta bara på vilket jobb hon gjorde med Ramses.

    SvaraRadera
  9. Ida - man blir aldrig fullärd, därför har jag tagit emot hjälp från andra katt kunniga i frågorna. Ja Ramses ja... ler tack för att du fick mig att minnas det. Så här i efterhand var det bra kul.

    SvaraRadera
  10. Jag blir så trött på vuxna människor som inte kan ha lite respekt...
    Jag är 16 år gammal och visar mer respekt än de flesta vuxna, konstigt.
    Som jag sa i forumet, det faktum att du hjälpt så många katter gör dig helt underbar!
    Ibland kan man inte hjälpa alla, så tråkigt är det.
    Hoppas det löser sig till det bästa, oavsett vad det nu blir.

    //Hardbanana från forumet

    SvaraRadera
  11. Madeleine a.k.a Hardbanana - Hoppas du orkar fortsätta ha respekt även in i vuxna livet. Tror många ändrar sig, tyvärr.

    SvaraRadera